Yleisimmät pelimuodot kilpailuissa

Alla käydään läpi meillä Raumalla yleisimmin käytettyjä pelimuotoja.

Lähtökohtaisesti jokaisessa kilpailussa sovelletaan kisamuotoon sopivin osin golfin sääntöjä, jotka löydät suomeksi TÄÄLTÄ. Lisäksi paikallissäännöt pätevät, ne löydät TÄÄLTÄ.

Kisainfossa ennen kisaa kerrotaan kaikki oleellinen tieto kisaan, erityiskisoihin sekä ruokailuun ym. liittyen. Jos kilpailussa ei ole kisainfoa erikseen (väliaikalähdöt), saat tiedon Gamebookista ja/tai caddiemasterilta ja/tai ilmoittautumisen yhteydessä jaettavasta infolapusta.

Kilpailussa suositellaan pelaamaan ready golfia, jotta kierrosajat pysyvät maltillisina (poislukien reikäpelit).

Ensi kertoja kisaamaan lähteville: alla kerrotaan, mitä pelimuodot ovat ja miten esimerkiksi pistebogey-pisteet lasketaan. Käytännössä kuitenkin kisasovelluksemme Gamebook laskee kaiken valmiiksi, eli teoriaa esimerkiksi pistebogey-pisteiden laskemista tai bestball:n kiemuroista ei tarvitse tietää itse.

Erikoiskilpailut ovat kilpailun sisäisiä pienempiä, yleensä väyläkohtaisia kilpailuja. Erikoiskisoista kerrotaan tarkemmin kisainfossa ja niistä voit lukea lisää alta. Erikoiskisat voivat olla alla olevien lisäksi mitä vain laidasta laitaan, riippuen kisasta (esim. avaus lätkämailalla, eniten hukattuja palloja, kauimpana lipusta mutta greenillä jne.)


LÄHDÖT:

Yhteislähtökilpailuissa startit on jaettu kentän eri tiiauspaikoille ja kilpailun starttiaika on jokaiselle ryhmälle sama. Joissain tilanteissa (iso kilpailu, kävelymatkan lyhentäminen, kisajärjestelyt tms.) ryhmät starttaavat ennakkoon määritetyiltä tiiauspaikoilta peräkkäin 10 min välein. Oman tiiausväyläsi ja starttiaikasi näet Gamebookista. Lyöntijärjestys on Gamebookin ilmoittama järjestys.
Huom! Jos tiiauspaikkasi on esimerkiksi väylällä 4, muista lähteä kävelemään paikalle ajoissa jotta olet valmis avaamaan ajallaan.

Väliaikalähtökilpailuissa startataan joko tiiltä 1 tai 10 (riippuen kilpailusta ja/tai päivästä) 10 min välein, samoin kuin normaalina päivänä. Lyöntijärjestys on Gamebookin ilmoittama järjestys. Lähtöaikasi (sekä väylän) näet Gamebookista.


YKSILÖKISAT

Lyöntipeli (LP)

Lyöntipelissä lasketaan kaikki pelikierroksen aikana lyödyt lyönnit yhteen ja vähiten lyöntejä lyönyt on voittaja. Kilpailu voi olla tasoituksellinen eli hcp tai tasoitukseton eli scratch-kilpailu.


Pistebogey (PB)

Pelaajan pelitasoitus (slope) määrittää, mikä pelaajan oma ihannetulos (par-tulos) on milläkin reiällä. Jos pelaaja pelaa reiän omaan par-tulokseensa, hän saa siitä kaksi pistettä. Jos huonommin, pisteitä kertyy yksi tai nolla. Jos taas paremmin, kertyy pisteitä kolme tai enemmän.
Pistebogey-pelissä ei tarvitse pelata reikää loppuun asti eli siinä vaiheessa kun pisteitä ei enää kerry, pallon voi laittaa taskuun ja siirtyä seuraavalle reiälle. Pistebogey-laskentatapaa voi käyttää sekä lyöntipelissä että reikäpelissä.
Myös pari- tai joukkuepeleissä tulokset voi laskea lyöntituloksen sijasta bogey-pisteinä.


Reikäpeli

Reikäpelissä pelataan yksittäisten reikien voitosta, ja voittaja on se, joka on voittanut eniten reikiä. Reikäpeliä voi pelata tasoituksilla tai ilman tasoituksia. Reikäpeli päättyy siinä vaiheessa, kun toinen pelaaja johtaa niin paljon, ettei häviöllä oleva enää voi saada peliä tasan. Mikäli peli on tasan viimeisen reiän jälkeen, pelaajat jatkavat peliä reikä kerrallaan sudden death-menetelmällä, kunnes voittaja selviää.
(Tulokset ovat esimerkiksi muotoa 2/1, mikä merkitseee, että vastustaja oli kaksi reikää voitolla kun reikiä oli jäljellä enää 1.)


Lippukisa

Lippukilpailussa pelaaja saa käyttöönsä niin monta lyöntiä kuin kentän par on lisättynä omalla pelitasoituksellaan. Esim. kentän par on 72 ja pelaajan oma pelitasoitus on 20. Hän saa siis käyttää 92 lyöntiä.
Lippukilpailu pelataan lyöntipelinä eli palloon pelattava reikään asti joka väylällä. Tulos on se paikka golfkentällä, johon pelaajan kaikki käytössä olevat lyöntimäärät ovat riittäneet (eli viimeisen lyönnin jälkeen matka pallolta kyseisen väylän reikään).
Lopullinen tulos on mitta lipputankoon tai greenillä ollessa reikään (esim. väylä 17, matkaa jäljellä 15cm (tai 153 m jos väylällä). Mikäli pelaajan viimeinen lyönti päätyy estealueelle, mitta otetaan kohdasta, jossa pallo viimeksi ylitti estealueen rajan.
Jos pelaaja pelaa alle oman tasoituksensa, hän jatkaa peliä toiselle kierrokselle niin kauan kuin lyönnit riittävät. Tällöin myös merkitsijän tulee lähteä mukaan.


PARI- JA JOUKKUEKISAT

Scramble

Scramble on 2-4 hengen joukkuekilpailu. Scramblessa kaikki joukkueen pelaajat lyövät avauslyönnin, jonka jälkeen päätetään, kenen pallolla jatketaan.
Valitun pallon paikasta jatketaan niin, että kaikki joukkueen pelaajat lyövät omat pallonsa. Näin jatketaan aina reikään asti.
Tasoitus (slope) määritellään siten, että jäsenten yhteenlasketusta tasoituksesta huomioidaan kilpailusta riippuen x% (yleensä 25% eli 1/4 tasoitukset) joukkueen kokonaistasoitukseksi. Tämä kokonaistasoitus ei kuitenkaan voi olla korkeampi kuin parhaimman pelaajan tasoitus.
Lyöntijärjestys saattaa vaihdella kilpailun myötä, mutta lähtökohtaisesti pelaaja jonka pallo valitaan lyö ensimmäiseksi.
Kukin pelaaja asettaa vuorollaan pallonsa aina mahdollisimman lähelle alkuperäistä merkittyä paikkaa (max. 15 cm päähän) ja lyö. Pallon asemaa ei saa asettamisen jälkeen enää muuttaa, eikä pallon makuuta parantaa. Hiekkaesteestä tai raffista lyötäessä pallon makuu palautetaan jokaiselle ennen lyöntiä samaksi kuin ensimmäisellä pallolla oli (esimerkiksi jos ensimmäinen pallo on jalanjäljessä, kaikki lyövät palloa jalanjäljestä). Raffista ei voi tulla semiraffiin, semiraffista ei voi tulla väylälle ja väylältä ei voi tulla viheriölle.
Viheriöllä pallon paikka merkitään, ja kaikki joukkueen pelaajat puttaavat haluamassaan järjestyksessä. Puttia ja linjoja saa seurata vapaasti mistä vaan, myös puttilinjan jatkeelta pallon takaa. Kupin viereen pysähtyneen putin saa jatkaa kuppiin ennen kuin kaikki joukkueen jäsenet ovat putanneet edellyttäen, että pallo on merkitty ennen puttaamista.
Jos joukkue joutuu lyömään varapallon, valitaan pelaaja, jonka pallolle varapallot lyödään. Tällä on merkitystä siihen, miltä tiiltä joukkue lyö varapallot (esim. jos mies pelaa keltaisilta ja hänen parinaan nainen punaisilta ja päätetään lyödä varapallo naisen pallolle, molemmat lyövät varapallon punaisilta).


Best Ball / Better Ball

Pelimuoto, jota pelataan 2-4 hengen joukkueina. Kukin pelaaja pelaa omaa palloaan omalla tasoituksellaan ja kultakin reiältä huomioidaan koko joukkueen tulokseksi sen reiän parhaan pelaajan tulos nettolyönteinä tai bogeypisteinä.


Irish Rumble

Joukkuepeli, jossa pelataan neljän hengen ryhmissä pistebogeynä.
Ensimmäiseltä kuudelta reiältä ryhmän tulokseksi merkitään ryhmän paras tulos, seuraavilta kuudelta reiältä merkitään ryhmän kaksi parasta tulosta, seuraavalta neljältä reiältä kolme parasta tulosta ja viimeiseltä kahdelta reiältä mukaan lasketaan kaikkien tulokset. Gamebook laskee nämä tulokset itse.


Greensome

Greensome on parikilpailu. Siinä kumpikin pelaaja lyö avauslyönnin, jonka jälkeen päätetään, kummalla pallolla jatketaan. Valitulla pallolla jatketaan vuorotellen lyöden aina reikään asti. Greensomessa ei koskaan lyödä varapalloa. Rangaistukset lisätään kullakin väylällä vasta pelatun reiän jälkeen, joten esim. estealuedroppi ei vaikuta lyöntijärjestykseen.


Foursome

Foursome on paripelimuoto. Siinä lyödään samaa palloa vuorotellen. Pelipari päättää etukäteen kumpi pelaaja lyö aloituslyönnin ykköstiillä. Sen jälkeen palloa lyödään vuorotellen aina reikään asti. Seuraavan aloituspaikan avauslyönnin lyö pelaaja, joka ei edellisellä reiällä lyönyt avauslyöntiä.


ERIKOISKISAT

Lähimmäs lippua
Henkilökohtainen kisa. Nimetyllä väylällä (par 3) jokainen avaa normaalisti omalta tiipaikaltaan. Jos pallo jää greenille, mitataan pallon etuosan ja kupin reunan välinen matka. Tulos merkitään tarvittaessa (joku ryhmästä pääsi lähemmäs kuin aiemmin ilmoitettu tulos) Gamebook-sovellukseen oikean käyttäjän kohdalle kun väylän tulokset on merkattu.
Kun kilpailu on loppunut, pallon lähimmäs kuppia lyönyt voittaa.

Pisin draivi
Henkilökohtainen kisa. Joko kaikki samassa sarjassa tai naiset ja miehet erikseen. Nimetyllä väylällä jokainen avaa normaalisti omalta tiipaikaltaan. Jos pallo jää väylälle, pelaaja on mukana kilpailussa. Pisimmästä draivista merkkinä on taulu, joka siirretään siihen kohtaan mihin pallo päätyi. Jos oma pallosi päätyi taulua kauemmas väylälle, kirjoita nimesi tauluun ja siirrä pallolle.
Kun kilpailu on loppunut, taulussa alinpana oleva nimi voittaa.

Lähimmäs kahdella (tai kolmella)
Henkilökohtainen tai parikisa, riippuen kilpailusta. Toimii samalla tyylillä kuin lähimmäs lippua, mutta lähimmäs lippua -tulos mitataan kun lyönneistä toisella (par 4) tai kolmannella (par 5) pelaaja pääsee greenille. Tulos kirjataan tauluun joka löytyy greenin läheisyydestä. Parikisassa lyöntien tulee yleensä olla eri henkilöiden suorittamat.